Jeśli chcesz jeść pieczywo bezglutenowe (https://www.bee.pl/t/pieczywo-bezglutenowe), jest kilka rzeczy, które musisz wziąć pod uwagę. W tym artykule dowiesz się wszystkiego o zaletach i wadach diety bezglutenowej.

Jedzenie bezglutenowe – możesz się nim cieszyć bez wahania

Na początku, jeśli musisz iść bez glutenu, możesz czuć, że nie będziesz w stanie nic zjeść. Ale tak nie jest! Istnieje wiele pysznych alternatyw, których możesz użyć do zastąpienia żywności zawierającej gluten.

Jeśli lubisz piec samodzielnie, w przyszłości możesz po prostu użyć mąki bezglutenowej.

W zasadzie możesz przygotować wszystko, co możesz upiec z mąką pszenną jako bezglutenową alternatywą. Chociaż te alternatywy smakują trochę inaczej i mogą mieć nieznaną konsystencję, wkrótce przekonasz się, że nadal są bardzo smaczne. Jeśli lubisz jeść chleb, bez problemu możesz sam upiec chleb bezglutenowy.

Istnieje również wiele bezglutenowych alternatyw na śniadanie. Na przykład można zjeść bułki bezglutenowe, owsiankę z bezglutenowego owsa czy jajecznicę.

Dieta bezglutenowa – kiedy ma to sens

Wydaje się, że żywienie bezglutenowe stało się w ostatnich latach trendem: coraz więcej osób wybiera produkty bezglutenowe, ponieważ są podobno zdrowsze. Ale czy to naprawdę prawda?

Są ludzie, którzy  cierpią na nietolerancję glutenu, tak zwaną celiakię . Twój żołądek nie jest w stanie przetworzyć glutenu znajdującego się w wielu zbożach. Dlatego jeśli połkniesz go za dużo, zachorują. Jeśli podejrzewasz, że nie tolerujesz dobrze glutenu, powinieneś to wyjaśnić z lekarzem. Bez diagnozy nie powinieneś całkowicie rezygnować z produktów zawierających gluten.

Charakterystyką nietolerancji glutenu mogą być na przykład:

  • ból brzucha
  • Bębnica
  • Biegunka lub zaparcie
  • ból głowy
  • Senność i zmęczenie.

Trzeba też odróżnić prawdziwej nietolerancji, tj. celiakii, tzw. wrażliwość na gluten,  a  alergia pszenica. Te trzy warianty uważa się za trzy różne obrazy kliniczne.

Wady i zalety diety bezglutenowej

Jeśli twój lekarz zdiagnozował u ciebie nietolerancję, warto unikać pewnych pokarmów. Jeśli zmienisz dietę, już po kilku tygodniach na diecie bezglutenowej poczujesz się zauważalnie zdrowiej.

Obecnie w supermarketach jest wiele bezglutenowych zamienników. Są one oznaczone jako bezglutenowe. W wielu restauracjach można również znaleźć bezglutenowe alternatywy.

Jeśli nie masz żadnej nietolerancji i „po prostu chcesz” uniknąć glutenu, być może powinieneś ponownie rozważyć tę decyzję. Nie ma dowodów na to, że spożywanie glutenu jest szkodliwe dla zdrowych ludzi. Dieta bezglutenowa nie nadaje się również do utraty wagi lub jako dieta.

W produktach bezglutenowych brakujący gluten jest często zastępowany większą ilością tłuszczów i cukru. Dlatego żywność często zawiera więcej kalorii i mniej dobrych składników odżywczych. Więc jedzenie bezglutenowe nie jest samo w sobie zdrowsze.